nezabiješ

„Nezabiješ“

5.M 5,17

16 Kto niekoho udrie železným predmetom tak, že zomrie, stal sa vrahom a vrah musí zomrieť. 17 Kto niekoho udrie kameňom, ktorým možno zabiť, a usmrtí ho, stal sa vrahom a vrah musí zomrieť. 18 Kto niekoho udrie dreveným predmetom, ktorým možno zabiť, a usmrtí ho, stal sa vrahom a vrah musí zomrieť. 19 Pomstiteľ krvi môže vraha usmrtiť. Len čo ho dochytí, môže ho zabiť. 20 Kto niekoho nenávistne sotí alebo doňho niečo zlomyseľne hodí tak, že ho usmrtí, 21 alebo ho z nepriateľstva udrie rukou tak, že zomrie, musí byť smrťou potrestaný ten, kto ho udrel, lebo sa stal vrahom. Keď pomstiteľ krvi vraha dochytí, smie ho zabiť. 22 Kto však len náhodne, teda bez nepriateľstva alebo zlomyseľnosti, hodí do niekoho nejaký predmet 23 alebo spustí naňho kameň, ktorý ho môže zabiť, bez toho, aby ho videl, a následkom toho zomrie, hoci mu nebol nepriateľom ani proti nemu nič zlé nezamýšľal, 24 v takom prípade pospolitosť rozsúdi medzi tým, kto smrť zapríčinil a pomstiteľom krvi, a to podľa týchto právnych ustanovení. 30 Každého vraha, ktorý zabil človeka, bude možno vydať na smrť len na základe výpovedí svedkov. Výpoveď jedného svedka nebude stačiť na to, aby niekto mohol byť odsúdený na smrť. 31 Za život vraha, ktorý je hoden smrti, nesmiete prijať výkupné; ten musí zomrieť. 33 Nepoškvrňujte krajinu, v ktorej bývate, lebo práve krv poškvrňuje krajinu. Zmierenie za vyliatu krv môžete pre krajinu získať len krvou toho, ktorý ju vylial.

4.Mojžišova 35

 Ak niekto spomedzi Izraelitov alebo cudzincov, ktorí bývajú v Izraeli, obetuje niekoho zo svojho potomstva Molochovi, musí zomrieť; pospolitý ľud ho ukameňuje. 3 Ja sám sa obrátim proti nemu a odstránim ho spomedzi jeho ľudu, pretože dal Molochovi zo svojho potomstva, čím poškvrnil moju svätyňu, znesvätil moje sväté meno. 4 Keby pospolitý ľud zatváral oči nad týmto človekom, že dal zo svojho potomstva Molochovi, a neusmrtili by ho, 5 ja sám sa postavím proti nemu i proti jeho rodu a odstránim ho spomedzi ľudu so všetkými, ktorí ho v tom smilstve nasledovali a smilnili s Molochom.

4.mojžišova 20

 

Nech nie je medzi vami nikto, kto by syna alebo dcéru previedol cez oheň: ani veštec zaoberajúci sa veštbami, ani vykladač znamení, ani hádač, ani čarodejník,

 

5.Mojžišova 18,10

Previesť syna alebo dcéru cez oheň, sa robí za účelom lepšieho-luxusnejšieho života tu na zemi. Ide o umelé potraty nenarodených detí. Rozhodnutie človeka ohľadom potratov začína a končí slobodnou voľbou s kým bude mať sex. Jediný spôsob legálneho sexu podľa biblie je v manželstve muža a ženy. Keď majú ľudia sex a žena ostane tehotná, nie je to nikdy náhoda, treba dieťa nechať žiť. Boh naplánoval každého človeka ešte pred založením sveta.

V období pred príchodom Pána Ježiša sa smrteľné hriechy trestali smrťou, lebo by sa  zlo šírilo medzi ľuďmi a celý národ by sa dostal pod Boží súd a zničenie, lebo Boh je Svätý – Dokonalý a prebýva v obrovskom ohni, ktorý spáli všetko zlo. Od príchodu Pána Ježiša a Jeho obeti za nás, je možné prijať odpustenie porušenia Božieho zákona aj smrteľných zločinov pri úprimnom oľutovaní, čo vidí Boh v srdci človeka. Výsledok odpustenia je vyslobodenie človeka zo zovretia smrti, strachu a sloboda zasa život napraviť. Ak k náprave nedôjde na človeku spočíva Boží súd, nie milosť a odpustenie. Tohto človeka si rieši Boh. Kresťania nesmú ľudí trestať za porušenie Božích zákonov, ale sa od tých ľudí oddelia. Svetské autority môžu podľa Božích zákonov upraviť štátne zákony a prevádzať tresty, napríklad trest smrti za úkladnú vraždu alebo únosy.  

3 Predstavených sa netreba báť pre dobrý skutok, ale pre zlý. Chceš sa nebáť vrchnosti? Konaj dobro a budeš mať od nej pochvalu. 4 Ona je totiž Božím služobníkom pre tvoje dobro. Ale ak robíš zle, boj sa, lebo nie nadarmo nosí meč. Je totiž Božím služobníkom, pomstiteľom, vykonávateľom jeho hnevu proti tomu, kto robí zle.

Rimanom 13

21 Počuli ste, že otcom bolo povedané: Nezabiješ! Kto by však zabil, musí ísť pred súd. 22 Ale ja vám hovorím: Každý, kto sa hnevá na brata, musí ísť pred súd. Kto by povedal bratovi: ‚Hlupák‘, musí ísť pred veľradu. Kto by povedal: ‚Blázon‘, musí ísť do ohnivého pekla. 23 Keby si teda prinášal dar na oltár a tam by si sa rozpamätal, že tvoj brat má niečo proti tebe, 24 nechaj svoj dar tam pred oltárom a odíď; najprv sa zmier so svojím bratom a až potom príď a obetuj svoj dar. 25 Pokonaj sa rýchlo so svojím protivníkom, kým si s ním na ceste. Inak ťa tvoj protivník odovzdá sudcovi, sudca strážnikovi a uvrhnú ťa do väzenia. 26 Amen, hovorím ti: Nevyjdeš odtiaľ, kým nezaplatíš do posledného haliera.

Matúš 5

 

hlupák – človek ktorý nevedomky robí zlo

blázon – človek, ktorý vedome robí zlo a hovorí, že Boh Sudca nie je.

Väzenie – čas tu na zemi v útlaku, ktorý je následkom nevyrovnaných medziľudských vzťahov.

Ide o duchovné zákony, ktoré platia ako fyzikálne napr. gravitácia a nevieme ich zrušiť, moc nad nimi má iba Stvoriteľ. S ľútosťou nad osudmi ľudí to Boh robí a nazývame to zázraky.

Výsledkom porušovania Božích zákonov je smrť – odlúčenie od Boha a trápenie, ale dar – zadarmo a pre všetkých od Boha je odpustenie a večný život uznaním že On je Dokonalý a my sme zlí. Uznaním, že prijímame pomoc, ktorú nám poskytuje a prosíme o odpustenie našich zločinov na základe obeti Ježiša Krista. Po prijatí odpustenia sa zaviažeme poslušnosťou Stvoriteľovi učením a rešpektovaním Jeho zákonov v novom živote, ktorý nám poskytuje.

V Izraeli boli závažné zločiny verejne súdené zodpovednými ľuďmi v spoločnosti – sudcovia a verejne boli ľudia trestaní. Išlo o zabránenie zvrhnutia celej spoločnosti Izraela do vzbury a tým pod Boží súd. Boh je Svätý – Dokonalý a býva v obrovskom ohni lásky. Všetko v Jeho prítomnosti je odhalené a zlo v Jeho ohni zhorí.

Pre nás to znamená rešpekt voči autoritám v jednotlivých štátoch, ktoré sú týmto súdom a trestaním Bohom poverení. Už je na jednotlivých vládach a následne sudcoch, ako rešpektujú Božie zákony.

Boh nechce aby zločinci zahynuli, ale vstúpili do seba, napravili sa a mohli žiť skrze milosť od Boha. Známy príbeh ženy, ktorú pristihli pri manželskej nevere, chceli podľa Božieho zákona kameňovať a priviedli ju k Ježišovi. On povedal: ,,kto je bez viny prvý hoď kameňom.“ Keď tam ostala ona sama a všetci odišli povedal : ,,Nikto ťa neodsúdil? Ani ja ťa neodcudzujem, choď a viac nehreš.“  Boh sa nám predstavuje ako spravodlivý, ktorý dobro odmení a zlo trestá, ale k zlomeným je milostivý . Boh sa pyšným protiví ale pokorným dáva milosť. Boh nezrušil zákon, prišiel ho naplniť skrze Pána Ježiša.

11 Povedz im: ‚Ako žijem,‘ znie výrok Pána, Hospodina, ‚nemám záľubu v smrti bezbožného, ale v tom, že sa bezbožný odvráti od svojho spôsobu života a bude žiť. Odvráťte sa, odvráťte od svojich zlých spôsobov života! 

Ezechiel 33

23 Lebo mzdou hriechu je smrť a darom Božej milosti je večný život v Ježišovi Kristovi, našom Pánovi.

Rimanom 6